Smlouva uzavřená po telefonu
Co je psáno, to je dáno, už neplatí?
Známé rčení odkazuje na písemnou formu smluv. U široké veřejnosti možná i proto panuje obecná představa, že smlouva je listina podepsaná dvěma či více stranami. Jistě tomu tak často bude, avšak jsou i situace, kdy lze uzavřít smlouvy pouze ústně, tedy „bez papíru“. Pro mnohé může být překvapením, že lze smlouvu platně uzavřít i prostřednictvím telefonu.
Je tomu proto, že v určitých případech (např. při převodu nemovitostí) zákon výslovně uvádí podmínku písemné formy smlouvy, ovšem ve všech ostatních případech lze smlouvu platně uzavřít i ústně.
Okamžik uzavření smlouvy po telefonu
Obecně platí, že smlouva je uzavřena, jakmile si smluvní strany ujednaly její obsah. Právě ujednání obsahu smlouvy je proto stěžení při určení, zdali byla smlouva v ústní formě platně uzavřena.
Příklad: Pokud pan Novák zavolá do pizzerie s požadavkem na vyhotovení a doručení pizzy a zaměstnanec pizzerie hovořící s panem Novákem vysloví s touto objednávkou souhlas, vzniká mezi panem Novákem a pizzerií smlouva. Pizzerie je povinna vyrobit a doručit objednanou pizzu a pan Novák je povinen pizzu převzít a zaplatit za poskytnuté služby.
Případy uzavření smlouvy po telefonu
V praxi se lze setkat s uzavíráním smluv po telefonu v zásadě ve dvou případech.
Prvním je právní styk dvou podnikatelů, kteří se zpravidla znají a navzájem si důvěřují. V takovém případě mohou podnikatelé činit objednávky zboží, prací či služeb telefonicky, neboť z dosavadní praxe nabyli jistoty, že není třeba smlouvy sjednávat písemně. Citovaný postup není za právního hlediska příliš bezpeční, ale po formální stránce mu není co vytknout.
Pozor! Za podnikatel může zákon považovat i fyzickou osobu. Pokud jste s podnikatelem uzavřeli smlouvu po telefonu jako podnikatel, nevztahují se na Vás níže uvedená ochranná ustanovení zákona.
Druhým případem je uzavírání smluv prostřednictvím telefonu mezi podnikatelem a spotřebitelem, tedy člověkem jednajícím mimo rámec své podnikatelské činnosti. Občanský zákoník v tomto případě hovoří o tzn. smlouvách uzavíraných distančním způsobem, které upravuje v ust. § 1820 až 1840. Distanční smlouvou je jakákoliv smlouva uzavřená mezi podnikatelem a spotřebitelem pomocí komunikace na dálku, tedy i po telefonu.
Vaše práva při uzavírání tzn. distanční smlouvy
Jakožto spotřebitel se můžete setkat s příchozím hovorem, ve kterém Vám bude druhá strana nabízet určité služby. Nejjednodušším řešením je samozřejmě hovor položit a s operátorem se vůbec nebavit. Ovšem co když z počátku vůbec netušíte, kdo Vám volá a s jakým úmyslem, či se zkrátka pustíte s operátorem do řeči? Následující práva Vás ochrání před uzavřením smlouvy, o kterou nemáte zájem.
- Podnikatel je Vám na počátku hovoru povinen o sobě sdělit základní údaje a účel hovoru. Již z počátku hovoru byste se měli dozvědět, s kým mluvíte a co po Vás vlastně chce. Nemusíte při hovoru spěchat, nebojte se nechat si zopakovat název společnosti a účel hovoru. Pokud nebudete mít o další pokračování hovoru zájem, nejste podnikateli ničím zavázáni, stačí se jednoduše rozloučit.
Tip! Pokud se Vám volající ihned po započetí hovoru nepředstaví či nesdělí účel hovoru, přerušte ho a požadujte sdělení těchto informací. Pokud Vám ani poté jasně a přesně nesdělí kdo volá a co je účelem hovoru, doporučuji v hovoru nepokračovat.
- Podnikatel je Vám dále povinen sdělit:
- svoji totožnost, popřípadě telefonní číslo nebo adresu pro doručování elektronické pošty nebo jiný kontaktní údaj,
- označení zboží nebo služby a popis jejich hlavních vlastností,
- cenu zboží nebo služby, případně způsob jejího výpočtu včetně všech daní, poplatků a jiných obdobných peněžitých plnění,
- způsob platby a způsob dodání nebo plnění,
- náklady na dodání, a pokud tyto náklady nelze stanovit předem, údaj, že mohou být dodatečně účtovány,
- údaje o právech vznikajících z vadného plnění, jakož i o právech ze záruky a další podmínky pro uplatňování těchto práv,
- údaj o době trvání závazku a podmínky ukončení závazku, má-li být smlouva uzavřena na dobu neurčitou,
- údaje o funkčnosti digitálního obsahu, včetně technických ochranných opatření, a
- údaje o součinnosti digitálního obsahu s hardwarem a softwarem, které jsou podnikateli známy nebo u nichž lze rozumně očekávat, že by mu mohly být známy.
Tip! Neříkejte rovnou ano, o podobnou službu bych měl zájem, ale raději se ptejte a vyžadujte co nejvíce informací.
- Před samotným uzavřením smlouvy je Vám Podnikatel povinen sdělit ještě tyto informace:
- náklady na prostředky komunikace na dálku, pokud se liší od základní sazby,
- údaj o případné povinnosti zaplatit zálohu nebo obdobnou platbu, je-li vyžadována,
- v případě, že se jedná o smlouvu, jejímž předmětem je opakované plnění, nejkratší dobu, po kterou bude smlouva strany zavazovat,
- v případě smlouvy uzavírané na dobu neurčitou nebo jejímž předmětem je opakované plnění, údaj o ceně nebo způsobu jejího určení za jedno zúčtovací období, kterým je vždy jeden měsíc, pokud je tato cena neměnná,
- v případě smluv uzavíraných na dobu neurčitou nebo jejímž předmětem je opakované plnění, údaje o veškerých daních, poplatcích, jiných obdobných peněžitých plněních a nákladech na dodání zboží,
- pokud lze využít práva na odstoupení od smlouvy, podmínky, lhůtu a postupy pro uplatnění tohoto práva,
- údaj, že v případě odstoupení od smlouvy ponese spotřebitel náklady spojené s navrácením zboží, a jde-li o smlouvu uzavřenou prostřednictvím prostředku komunikace na dálku, náklady za navrácení zboží, jestliže toto zboží nemůže být vráceno pro svou povahu obvyklou poštovní cestou,
- údaj o povinnosti uhradit poměrnou část ceny v případě odstoupení od smlouvy, jejímž předmětem je poskytování služeb a jejichž plnění již začalo,
- jde-li o smlouvu podle § 1837 písm. l) občanského zákoníku (smlouvy, od kterých ze zákona nemůže spotřebitel odstoupit), údaj, že spotřebitel nemůže odstoupit od smlouvy, popřípadě za jakých podmínek mu právo na odstoupení od smlouvy zanikne, a
- údaj o existenci, způsobu a podmínkách mimosoudního vyřizování stížností spotřebitelů včetně údaje, zda se lze obrátit se stížností na orgán dohledu nebo státního dozoru.
Co se stane, když podnikatel výše uvedenou informační povinnost nesplní?
Následky nesplnění informační povinnosti ze strany podnikatele jsou různé. Může se jednat o prodloužení lhůty k odstoupení, ztrátu práva podnikatele na určité typy plateb, vznik práva spotřebitele na náhradu škody či omyl na straně spotřebitele.
Tip! Uzavřeli jste smlouvu po telefonu a nejste si jisti, jaká Vám náleží práva? Obraťte se na spolupracující advokáty, rádi Vám pomůžou.
Možnosti ukončení smlouvy uzavřené po telefonu
Nejznámější možností ukončení smlouvy uzavřené distančním způsobem je odstoupení od smlouvy ve lhůtě 14 dní od převzetí zboží. Pro řádné odstoupení od smlouvy je třeba rovněž zaslat zboží zpět podnikateli.
Tip! Pokud Vás podnikatel při uzavírání smlouvy neupozorní na Vaše právo odstoupit od smlouvy do 14 dnů, máte právo odstoupit od smlouvy do jednoho roku a čtrnácti dnů, případně do 14 dnů ode dne, kdy Vás podnikatel o Vašem právu odstoupit od smlouvy poučí.
Tip! Zboží nemusí být podnikateli vráceno v původním obalu.
Pozor! Obecně panuje představa, že lze do 14 dnů odstoupit od jakékoliv smlouvy uzavřené distančním způsobem. Tento názor není ke škodě spotřebitelů pravdivý. Občanský zákoník uvádí mnoho případů smluv, od kterých spotřebitel takto odstoupit nemůže.
Další možností, jak ukončit smlouvu uzavřenou po telefonu je argumentace pomocí omylu na straně spotřebitele. Pokud podnikatel dostatečně jasně nesdělí vše potřebné pro uzavření smlouvy, lze v některých případech dovodit, že uvedl spotřebitele v omyl. Pokud spotřebitel uvedení v omyl řádně namítne, dojde k zneplatnění smlouvy.
Zákon dává i další možnosti ukončení smlouvy uzavřené po telefonu. Jsou ovšem závislé na konkrétních okolnostech daného případu.
Pokud si po přečtení tohoto článku nejste čímkoliv jisti, neváhejte kontaktovat spolupracující advokáty, rádi Vám poradí, jak nevyžádané smlouvy nejlépe ukončit.