Potřebuji

Zkontrolovat smlouvu

Smlouvu na míru
  • Zašlete mi emailem Vámi vyplněnou smlouvu, klidně i bez vyplněných osobních údajů.
  • Přesně za 7 dnů Vás budu informovat, zda smlouva neobsahuje chyby, které by vedly k jejímu zamítnutí ze strany katastrálního úřadu.
  • V případě, že smlouva bude obsahovat zásadní chyby, předložím Vám nezávaznou nabídku na její opravu za cenu 1500 – 3000 Kč (dle rozsahu smlouvy).

    Odesláním formuláře berete na vědomí zpracování osobních údajů.

    • Pokud nechcete ztrácet čas s vyplňováním vzoru nebo potřebujete smlouvu ihned, vypracuji Vám do 48 hodin individuální smlouvu na míru za cenu 2990 Kč.
    • Společně se smlouvou získáte možnost objednání návrhu na vklad vlastnického práva (dokument, který musíte předložit na katastru společně se smlouvou) za zvýhodněnou cenu 990 Kč.

      Odesláním formuláře berete na vědomí zpracování osobních údajů.

      Potřebujete právní pomoc? Kontaktujte advokáta

      Smlouva uzavřená po telefonu s tzv. šmejdy

      Právních předpisů je v České republice mnoho a vůbec není jednoduché se v nich bezpečně orientovat. Někteří podnikatelé toho využívají a snaží se na obecné neznalosti práva obohatit. Zkouší to různými cestami. Jednou z nich je i uzavírání smluv po telefonu. Pokud jste měli v poslední době podezřelý hovor, doporučuji Vám nelenit a zjistit, jestli jste právě nenaletěli nějakému „šmejdovi“. Pokud zjistíte, že ano, je třeba situaci řešit. Jak? To se dočtete v tomto článku.


      I. Lze jednoduše ukončit každá smlouva uzavřená po telefonu?

      Obecně panuje představa, že lze do 14 dnů odstoupit od jakékoliv smlouvy uzavřené distančním způsobem, tedy i po telefonu. Tento názor však není pravdivý. Občanský zákoník dává tuto možnost pouze spotřebiteli, nikoliv podnikateli, a to ještě ne v každém případě, neboť zákon uvádí přes dvacet případů smluv, od kterých nemůže takto odstoupit ani spotřebitel.


      II. Kdo je spotřebitel a kdo podnikatel?

      Občanský zákoník uvádí, že spotřebitelem je člověk jednající mimo rámec své podnikatelské činnosti. Podnikatelem je zjednodušeně řečeno ten, kdo podniká, tedy osoba, která samostatně vykonává na vlastní účet a odpovědnost výdělečnou činnost se záměrem činit tak soustavně, a to vše za účelem dosažení zisku. Zároveň platí domněnka, že ten, kdo je zapsaný v obchodním rejstříku, je podnikatelem. Platí tedy, že podnikatelem bude vždy právnická osoba (např. s.r.o.) a fyzická osoba podnikající (např. živnostník). Pokud uzavírá fyzická osoba podnikající smlouvu po telefonu s podnikatelem a jedná mimo rámec své podnikatelské činnosti, hledí zákon na tohoto člověka jako na spotřebitele. Pokud ovšem člověk uzavírá smlouvu v rámci své podnikatelské činnosti, považuje ho zákon za podnikatele.

      Příklad: Pan Novák se živí jako truhlář. Pokud zatelefonuje do společnosti Trámvoku s.r.o. a objedná si nové trámky na výrobu židlí, jedná se o smlouvu uzavřenou mezi podnikateli a na pana Nováka se nevztahuje zákonná úprava na ochranu spotřebitele. Pokud ale pan Novák zatelefonuje do společnosti Marťan s.r.o. a objedná si nový mobilní telefon k osobnímu použití, bude na něho zákon hledět jako na spotřebitele.


      III. Past na živnostníky

      Tzn. „šmejdi“ často nabízí produkty, které jejich „zákazníkům“ nikterak neprospějí, ale zato obohatí kapsy šmejdů. Šmejdi nabízí produkty, které lze zařadit zejména do oblasti podnikání, jako jsou služby spojené s propagací či reklamní činnost. V praxi tak tito „šmejdi“ volají právě živnostníkům a pokud se jim podaří získat jejich souhlas, mají smlouvu za uzavřenou. Přitom původní nabídka může znít např. jako propagace zadarmo, akorát operátor jaksi zapomene zmínit, že je služba zadarmo pouze první měsíc a od druhého je již zpoplatněna. Vaš identifikační údaje si „šmejd“ jednoduše dohledá ve veřejném rejstříku, takže bezpečně ví, kam má následně poslat fakturu za své „služby“. Vzhledem k tomu, že podnikatele nemají mezi sebou informační povinnost na úrovni spotřebitelů, není z hlediska práva problematické, že se zpoplatnění služby objevuje v obchodních podmínkách šmejda a při uzavírání smlouvy po telefonu na zpoplatnění není živnostník upozorněn. Vzhledem k tomu, že obchodní podmínky služby objednané přes telefon čte málokdo, tato taktika šmejdům často vychází.


      IV. Jak „šmejdskou“ smlouvu zrušit?

      Zákon obsahuje obecná ustanovení ohledně odstoupení od smlouvy nebo její výpovědi. Šmejdi je zpravidla znají, a proto jsou jejich obchodní podmínky upraveny tak, aby smlouva nešla jednoduše zrušit. Pro zrušení „šmejdské“ smlouvy je proto většinou třeba precizní právní argumentace, která vychází z konkrétních okolností daného případu. Argumenty, které bude právník pro zrušení takové smlouvy používat, mohou být následující: neurčitost smlouvy, rozpor smlouvy s dobrými mravy, jednání strany v omylu o rozhodujících skutečnostech, jednání v rozporu s pravidly hospodářské soutěže nebo právní zásada, že nikdo nesmí těžit ze svého nepoctivého nebo protiprávního činu či zásada, že zjevné zneužití práva nepožívá právní ochrany. V krajních případech může jednání šmejdů naplnit i skutkovou podstatu trestného činu.

      Pokud jste „šmejdskou“ smlouvu uzavřeli, doporučuji Vám obrátit se na spolupracující advokáty, bez jejichž pomoci se pravděpodobně neobejdete, neboť účinnou obranou před požadavky šmejdů na zaplacení nechtěných služeb je z naší zkušenosti právě dopis od advokáta.



      Další právní tipy

      Smlouva uzavřená po telefonu
      Co je psáno, to je dáno, už neplatí? Známé rčení odkazuje na písemnou formu smluv. U široké veřejnosti možná i…
      Jak založit s. r. o. – krok za krokem
      Mít vlastní s.r.o. (společnost s ručením omezeným) a rozjet byznys. To je sen snad každého podnikatele. Jak na to Vám poradíme…
      Číst dále
      4 minuty čtení