Kontaktuje zkušeného advokáta za cenu 600 Kč / 15 minut.
Stručný komentář
Pokud zakoupíte zboží a ve lhůtě do 24 měsíců se na něm objeví vámi nezpůsobená vada, máte ze zákona právo, takové zboží u prodejce reklamovat. Právní terminologií jde o „uplatnění práva z vadného plnění“. Podle toho, zda se jedná o podstatné či nepodstatné porušení smlouvy, se poté určí, jak bude reklamace probíhat. Rozdíl spočívá především v tom, jak dlouho od koupě se vada objevila nebo zda jí lze opravit. Pokud jde o nepodstatné porušení smlouvy, nejčastěji tedy opravitelná vada, která se vyskytla déle než 6 měsíců od koupě zboží, máte jako kupující právo na opravu věci nebo na přiměřenou slevu z kupní ceny. Jestliže se jedná o podstatné porušení smlouvy, tedy neopravitelná vada nebo velice často půjde o vadu, která se vyskytla do šesti měsíců od koupě zboží, máte nárok na předešlá uvedená plnění, ale navíc ještě možnost výměny za novou věc či odstoupení od kupní smlouvy a vrácení kupní ceny.
Pokud se vám vyskytnou na věci čtyři různé nebo tři stejné vady, máte též možnost odstoupit od kupní smlouvy. V tomto případě reklamujte různé vady odděleně. Prodejce vám nesmí v rámci jedné reklamace opravit vad více, zkracoval by tak vaše právo odstoupit od smlouvy po čtvrté vadě. Prodávající vám zároveň nemůže zamítnout reklamaci z důvodu nesouvisejícího s vadou, například pokud reklamujete software telefonu, prodejce vás nesmí odmítnout s tím, že máte prasklý displej.
U zakoupené elektroniky se častěji, než kde jinde vyskytne situace, že vadný výrobek neopravuje přímo prodejce, ale autorizovaný servis. Pokud vás o tomto při koupi prodávající informoval a vy jste na reklamaci odeslali výrobek do servisu, zmiňte při použití vzoru tuto skutečnost a uveďte kontaktní informace daného servisu.
Jako důkaz, že jste zboží opravdu zakoupili u daného prodejce přiložte k vyplněnému vzoru kopii dokladu o koupi nebo výpis z bankovního účtu obsahující údaje o provedené platbě.